Misschien ben je al bekend met Fast fashion & Slow fashion. Of weet je hier eigenlijk nog niet veel vanaf. Bij Sophie Stone zijn wij de hele dag bezig met duurzame mode. Door de jaren heen hebben wij hierover veel kennis opgedaan. We zijn ons er ook van bewust dat jij hier misschien nog niet zoveel vanaf weet. En dat is helemaal niet zo gek. We delen daarom graag onze kennis met je. We willen je bewuster maken over de mooie en minder mooie kanten van de mode-industrie. In deze blog willen wij je graag meer leren over de vervuilende fast fashion industrie en waarom wij hier niet aan mee willen werken. En jij hebt ook een keuze. Samen kunnen we het verschil maken door te kiezen voor slow fashion.
Wat is er zo slecht aan Fast Fashion?
Onder Fast Fashion verstaan we kleding die in een hele korte tijd geproduceerd wordt, en tegen een (te) lage prijs verkocht wordt. Door de korte productietijd kunnen Fast Fashion merken gemakkelijk inspelen op de allerlaatste trends om zo de consument constant te blijven verleiden om nieuwe kleding te kopen. De kleding kan zo goedkoop verkocht worden door de extreem lage productiekosten, in vaak lagelonenlanden. Alle medewerkers in de gehele productieketen krijgen te weinig betaald. Daarnaast werken ze vaak met gevaarlijke chemicaliën of in fabrieken die meestal niet eens veilig zijn. In plaats van twee tot vier collecties per jaar hebben sommige Fast Fashion merken iedere week een nieuwe collectie. Absurt vinden wij. In totaal wordt er ieder jaar meer dan honderd miljard nieuwe kledingstukken geproduceerd. Een derde daarvan wordt uiteindelijk niet eens verkocht; het wordt nooit gedragen en uiteindelijk versnipperd of verbrand. Hierdoor is kleding een wegwerpartikel geworden. De meeste kleding wordt dus geproduceerd door een enorm vervuilend systeem en vervolgens niet eens verkocht. Vreemd toch? Fast Fashion wordt daarom na de olie-industrie benoemd tot de meest vervuilende industrie. Verder is textiel ook nog eens goed voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. En voor het maken van een T-shirt is net zoveel water nodig om iemand 900 dagen lang te voorzien van schoon drinkwater. Water gebruikt in de fast fashion kledingindustrie zit vol gevaarlijke chemicaliën en kleurstoffen wat vervolgens in de rivieren belandt.
Gelukkig is er een tegenhanger voor Fast Fashion waarbij wél zoveel mogelijk rekening gehouden wordt met mens, dier en milieu. Dit is namelijk Slow Fashion, ook wel duurzame mode genoemd. Hierbij wordt iedereen in de gehele productieketen eerlijk betaald. Jij betaald dus ook de eerlijke prijs voor het eindproduct. Het prijsverschil tussen een fast fashion en slow fashion kledingstuk is niet het enige grote verschil. Ook wordt er bij duurzame kleding geen gebruik gemaakt van schadelijke stoffen. Daarnaast gebruiken de groene modemerken altijd biologische, gerecyclede of innovatieve stoffen en materialen.
Greenwashing
Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker onderwerp, en consumenten zijn hier steeds bewuster mee bezig. Wat wij heel fijn vinden! Maar dit zien de grote Fast Fashion merken ook en hier spelen ze maar al te graag op in. Bijna ieder groot merk heeft wel een ‘duurzame’ kledinglijn in hun collectie. Ze maken ook steeds meer gebruik van biologische en gerecyclede materialen. Zelfs Primark claimt duurzaam bezig te zijn met hun statement: ‘Primark Cares’. Hierdoor proberen ze de klanten te overtuigen om bij Primark te blijven shoppen zonder dat ze hier een schuldgevoel aan overhouden. Het verhaal klinkt in eerste instantie misschien mooi, maar klopt van geen kant. Ze zeggen duurzamer te worden, maar daarmee niks aan hun prijzen te hoeven veranderen. Primark mag dit zeggen omdat een klein deel van hun collectie ‘iets’ duurzamer is dan de rest van hun collectie. Bijvoorbeeld door het gebruik van biologisch katoen of gerecycled polyester. Wat een mooie stap in de goede richting is, maar het weegt niet op tegen de enorme massaproducties die de modeketen daarnaast nog steeds uitvoert. Ook zegt het gebruik maken van biologische stoffen nog niks over hoe het product verder gemaakt is. De mensen in het gehele productieproces krijgen nog steeds te weinig betaald, werken in onveilige fabrieken, en de ecologische voetafdruk is enorm. Ook stimuleeret Primark nog steeds overconsumptie door onder andere tweets te posten als deze:
Maar dit alles is iets wat natuurlijk niet vermeld wordt bij het Primark t-shirt van gerecycled katoen. Omdat merken als Primark al zo groot zijn, is er veel geld beschikbaar voor de marketing. Bij de greenwash marketing focussen ze zich op fotografie in de natuur met veel groen en wit. Op deze manier laten ze wederom het erop lijken dat ze goed bezig zijn, en om de natuur geven. Maar de bovenstaande praktijken laat blijken van niet.
Hoe weet je wat goed en slecht is?
Door Greenwashing wordt het voor jou steeds lastiger om erachter te komen welk kledingmerk nu echt duurzaam is, en welke zich alleen maar duurzaam voordoet. Alleen door echt goed research te doen naar waar jouw kledingstuk precies vandaan komt, kun jij bepalen of het duurzaam is of niet. Bij Sophie Stone hebben wij al dit werk al voor jou gedaan en verkopen we alleen maar duurzame Slow Fashion items. Wij kopen onze collecties in door kritisch naar de merken te kijken en goed onderzoek te doen voordat wij met een nieuw merk starten. Waar wij op letten tijdens het inkopen en waar jij op kunt letten:
- Good on You / Fairify
Dit zijn websites die jou kunnen helpen met het beoordelen van een merk. De meeste grote merken zijn door hen beoordeeld. Good on You beoordeelt een merk op: People, planet & animals. Daarna krijgen ze een score van 1 tot 5 waarbij 5 het beste is. Fairify werkt ongeveer hetzelfde maar daar krijgt een merk een score van A t/m E, waarbij A het beste is.
- Keurmerken
Keurmerken zijn een mooie manier om te zien hoe een merk beoordeeld wordt. Zo kan een merk keurmerken krijgen voor de materialen die zij gebruiken, of juist voor de arbeidsomstandigheden in de ateliers. Keurmerken kosten vaak wel veel geld voor een merk, dus kleinere merken kunnen dit soms niet betalen of besteden hun geld liever ergens anders aan. Geen keurmerk betekent dus niet dat een merk niet goed bezig is, maar het is wel een mooie manier om grotere merken te beoordelen.
- Prijs
Duurdere producten zijn niet standaard duurzaam, maar hele goedkope producten zijn wel vaak niet duurzaam. Als iedereen in de gehele productieketen eerlijk betaald krijgt, is de kans klein dat er een T-shirt voor €9,95,- gemaakt kan worden. Aan de prijs kun je dus deels afleiden of het product duurzaam kan zijn of niet. Heeft het product een eerlijke prijs? Dan kun je het daarna beoordelen op de andere punten om te kijken of het item daadwerkelijk duurzaam gemaakt is.
- Materialen
De meeste duurzame merken maken gebruik van biologische of gerecyclede materialen. Ze kiezen meestal voor materialen als: biologisch katoen, biologisch wol, gerecycled polyester, gerecycled katoen of innovatieve materialen als Tencel™, Ecovero™, hennep of vegan leer. Maakt een merk veel gebruik van synthetische materialen als: polyester, acryl, viscose, nylon of andere synthetische materialen? Dan is de kans groot dat dit niet echt duurzaam is. Kijk naast materiaalgebruik ook altijd naar de rest van het productieproces. Alleen gebruik maken van biologisch katoen betekent niet gelijk dat het merk verder heel duurzaam bezig is.
- Transparantie
Hoe duurzamer een bedrijf is, hoe transparanter vaak. Als een bedrijf niks te verbergen heeft en trots is op zijn duurzame aanpak laat hij dit vaak ook zien aan de buitenwereld. Grotere duurzame bedrijven brengen vaak ieder jaar een soort ‘duurzaamheidsraport’ uit. Hierin beschrijven ze de stappen die zij dat jaar ondernomen hebben op duurzaamheid gebied en de doelen die zij hebben voor het komende jaar. Ook hebben duurzame merken vaak veel informatie op hun website staan met betrekking tot duurzaamheid. Dit is meestal uitgebreide informatie over de ateliers waar de kleding geproduceerd wordt en de arbeidsomstandigheden. Kijk ook of de merken met duidelijke cijfers komen. Zo weet je zeker dat een bedrijf echt waar heeft gemaakt wat hij heeft beloofd.
Samen maken we het verschil
Hoe meer mensen zich bewust worden van de vervuilende mode-industrie, hoe meer er veranderd kan worden. Want als minder mensen voor Fast Fashion kiezen, zal het ook minder gemaakt hoeven worden. Daarom is het nu tijd voor verandering. Kies net als Sophie Stone niet meer voor Fast Fashion, maar investeer in duurzame tijdloze items. Bij Slow Fashion betaal je wel de eerlijke prijs, die is ook terug te zien op het prijskaartje. In vergelijking met de extreem lage Fast Fashion prijzen die we gewend zijn kan Slow Fashion duurder lijken. Als je je dan bedenkt dat dit de eerlijke prijs is en dat je veel langer met je items kunt doen is dat het zeker waard. Vind je ook niet?